ארכיון

עוקץ נדל"ן בתל אביב: 5 שנות מאסר לגבר שהונה משקיעים

בית המשפט גזר חמש שנות מאסר על יהושע מלכי, שהשתלט על קרקע ציבורית בדרום תל אביב ומכר זכויות פיקטיביות למשקיעים, תוך שימוש בתוכנית מרמה מתוחכמת ורווח של מיליונים


ארכיון
19

בית משפט השלום בתל אביב גזר חמש שנות מאסר על יהושע מלכי, שהורשע במרמה והונאה של משקיעים בסכום של כ-1.6 מיליון שקל. מלכי, תוך שימוש במסמכים מזויפים ובסיוע משפחתו, השתלט על מגרש ציבורי בדרום תל אביב ומכר את זכויותיו הפיקטיביות למשקיעים שונים.

במסגרת התוכנית המתוחכמת, פרסם מלכי מודעות המציעות לכאורה את זכויותיו בקרקע, שהיו למעשה לא חוקיות. כך הצליח לשכנע משקיעים להאמין כי הקרקע היא בבעלותו, ולגרום להם להעביר לו סכומי כסף משמעותיים. הנאשם, שהיה בהליכי פשיטת רגל באותה תקופה, פעל עם גרושתו ואחד מבניו, והפנה את המשקיעים למגרש המדובר בליווי של בני משפחתו כדי לחזק את תחושת האמינות.

בכתב האישום נחשף כיצד הציג מלכי מצג שווא מפורט כדי להונות את הקונים. הנאשם הציג למשקיעים מסמכים שונים שהוכיחו לכאורה את זכויותיו בקרקע, ואף חתם עמם על הסכמים שהבטיחו להם זכויות במקום בתמורה לסכומים כספיים. בנוסף, הציע מלכי בחלק מהמקרים סיוע בבנייה על הקרקע – והפנה את המשקיעים לגורמים שהתחזו לקבלנים, כדי לקבל מהם כספים נוספים.

הנאשם הודה במסגרת הסדר דיוני כי הצליח להונות עשרה מתלוננים תוך שימוש במצגי שווא ומסמכים מזויפים. בסופו של דבר, בית המשפט הרשיע אותו בעבירות רבות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הונאת נושים, וכן בעבירה של מסירת מידע כוזב במהלך הליך פשיטת הרגל.

"עבריין מרמה סדרתי ומתוחכם"

בגזר הדין ציין השופט ירון גת את חומרת המעשים של מלכי. "הנאשם פעל יחד עם אחרים במימוש תוכנית מרמה שיטתית ומתוחכמת. לנאשם היה חלק מרכזי בעשייה העבריינית, ורוב הקשר עם נפגעי העבירה בוצע על ידו," ציין השופט. הוא הוסיף כי המעשים כללו פרסום מודעות כפיתיון, הצגת מסמכים מזויפים ושימוש בגורמים שהתחזו לקבלנים כדי להעמיק את המרמה ולהשיג סכומי כסף נוספים.

עוד הוסיף השופט כי מלכי נקט בתחבולות שכללו הצעת סיוע בהליכי בנייה ופיתוח על הקרקע, וכל זאת במטרה להוציא סכומי כסף נוספים מהמתלוננים. בחלק מהמקרים, הוא שכנע את הנפגעים שלא להיעזר בשירותי עורכי דין כדי למנוע מהמרמה להיחשף.

במהלך הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות להחמיר בעונשו של מלכי, בטענה כי מדובר בפשע שפוגע באנשים המנסים לרכוש דירה או נכס – עניין משמעותי במיוחד לאור משבר הדיור בישראל. עו"ד רות ברקלי דאל מפרקליטות מחוז תל אביב הדגישה את ההשפעות ההרסניות של העבירות, וציינה כי מדובר באדם בעל כישרון מרמה רב ואי-הרתעה מאימת הדין.

סנגורו של מלכי, עו"ד שמואל פלישמן, הציג גרסה שונה למניעים שהובילו אותו לבצע את המעשים. לדבריו, מלכי נקלע למצוקה כלכלית קשה לאחר שבנו חלה בסרטן. הנאשם נאלץ ללוות כספים מהשוק האפור כדי לממן את הטיפולים היקרים בתקווה להציל את חיי בנו, אך הבן נפטר ב-2010. פלישמן טען כי המצב הכלכלי הדחוק והלחצים מהשוק האפור דחקו במלכי לבצע את העבירות. "הוא הודה, התחרט וביקש את סליחתם של הנפגעים ממעשיו," אמר הסנגור, וציין כי לא מדובר בעבריין שמניעיו היו חמדנות, אלא דחיפות כלכלית ומצוקה משפחתית.

בית המשפט קבע כי מלכי ירצה חמש שנות מאסר בפועל, לאחר שנלקח בחשבון עונש מאסר על תנאי מתיק קודם. נוסף על כך, הוא חויב בקנס כספי ובפיצוי לנפגעים, כדי להקל ככל שניתן את הנזקים שגרם להם.

השופט ציין את התכנון המוקפד והתחכום שהיו מאפיינים מרכזיים בתוכנית המרמה של מלכי, והדגיש את הצורך להרתיע עבריינים נוספים מסוג זה באמצעות עונש חמור.


עוד בחדשות תל אביב

נגישות