(אילוסטרציה)

ניצל את הכאוס של מתקפת הטילים – ופרץ לבתים בתל אביב

בעוד תושבי תל אביב מצאו מקלט במרחבים מוגנים עקב מתקפת טילים מאיראן, פורץ ניצל את המצב וגנב רכוש מדירות בלב שכונת לוינסקי


(אילוסטרציה)
19

בעוד אזרחי ישראל נאלצו להתמודד הערב (שלישי) עם מתקפת טילים מסיבית ששיגרה איראן, היו מי שניצלו את המצב כדי לפעול תחת הכאוס. בזמן שתושבי תל אביב הסתגרו בממ"דים, פרץ גנב לדירות בשכונת לוינסקי שבדרום העיר ושדד רכוש מדיירים שנמלטו למרחבים מוגנים.

אחד התושבים, עידן מטלון, סיפר על המתרחש בבניין מגוריו לאחר שהבין כי הפורץ ניצל את ההזדמנות לפעול בדיוק בזמן האזעקות. "מיד אחרי שהסתיימה האזעקה וחזרנו מהממ"ד, הבנו שמשהו לא כשורה," סיפר. "בדקתי את המצלמות של הבניין וראיתי אדם שנכנס למדרגות כבר שעה לפני שהתחילו האזעקות – ונשאר שם מבלי לצאת."

הגנב חיכה לרגע שבו הדיירים ייצאו מהדירות וירוצו אל הממ"דים, ואז פעל במהירות. "בזמן שכולם יצאו מהבתים, הוא עלה לקומה הראשונה וגנב מחשבים, ארנקים ותיקים," הוסיף מטלון. "כשהבין שהדיירים יחזרו בקרוב, נמלט מהבניין. כעת, אנחנו עדיין בודקים אילו חפצים נגנבו."

המתקפה האיראנית כללה שיגור של כ-180 טילים לעבר ישראל, במטחים שנורו לעבר מרכז ודרום הארץ. מערכת כיפת ברזל הצליחה ליירט חלק ניכר מהטילים, אולם חלקם הגיעו ליעדם וגרמו נזקים נקודתיים. פגיעות קלות נרשמו במרכז ובדרום, עם מספר פצועים קל שנפגעו מרסיסים. ביריחו דווח גם על פלסטיני תושב עזה שנהרג כתוצאה משברי יירוט שנפלו באזור. תושבי תל אביב והסביבה, המורגלים באירועים ביטחוניים אך לא באינטנסיביות כזו, נכנסו למקלטים ולממ"דים במטרה לשמור על ביטחונם.

תופעת ניצול רגעי חירום לביצוע גניבות איננה חדשה בישראל, אך נדיר למצוא פורצים שפועלים בעיצומה של מתקפת טילים. מצבים ביטחוניים קשים, כמו אזעקות ומתקפות טילים, יוצרים חלון הזדמנויות לפורצים שמנצלים את פינוי הבתים ואת הכאוס שנוצר כדי להוציא לפועל גניבות מהירות, תוך שהם יודעים שהתושבים עזבו את הבתים והותירו חפצים יקרי ערך מאחור. "אנחנו בדרך כלל חשים ביטחון בקהילה שלנו," מסביר מטלון, "אך כשהבנתי שהפורץ ניצל את המצב, זה היה פשוט מזעזע."

רב פקד חיים כהן, מפקד תחנת המשטרה האזורית, אמר בתגובה לאירוע: "מדובר במקרה חמור של ניצול מצב חירום לצורך גניבה, ואנחנו מתייחסים לזה במלוא החומרה. במקרים כאלו, תחנות המשטרה ממליצות לתושבים להקפיד לנעול את הדלתות ולוודא שרכוש יקר ערך נמצא במקום מוגן." עוד הוסיף כהן כי המשטרה תגביר את הסיורים בדרום העיר, במיוחד בתקופות של מתיחות ביטחונית, כדי למנוע מקרים דומים בעתיד.

תושבי שכונת לוינסקי, שחלקם נפגעו מהפריצה, הביעו תחושת תסכול וזעם על כך שבזמן שהם נאלצים להסתגר במרחבים מוגנים מתוך פחד על חייהם, יש מי שבוחר לנצל את הרגעים הקשים כדי לגנוב. "זה מתסכל ומעציב," משתף תושב נוסף בשכונה, יוסי לוי. "אנחנו מצפים לשמור על הביטחון שלנו, ובזמן כזה קשה, העובדה שמישהו מנצל את הפחד שלנו כדי לפרוץ היא פשוט נוראית."

כמו כן, בעקבות האירוע, מספר תושבים ציינו כי ישקלו להציב אמצעי אבטחה נוספים כמו מצלמות ודלתות מחוזקות, כדי למנוע מקרים דומים בעתיד. "כבר חווינו גניבות בעבר, אבל הפעם זה היה שונה. הרגשה של פגיעה כפולה, כשאתה מרגיש שהבית שלך לא בטוח אפילו בשעת חירום," ציינה אחת השכנות.

כעת, עם תום האירוע, המשטרה והדיירים בוחנים את צילומי האבטחה מהבניין, בתקווה לזהות את הפורץ. מצילומים ראשוניים נראה כי הוא הסתובב זמן מה במתחם המדרגות, כנראה בהמתנה לכך שיתפנו כל הדיירים. הוא הצליח להיכנס לאחר שווידא כי אין תנועה ברחוב והדיירים עזבו את הדירות למרחבים המוגנים.

חקירה נוספת נמשכת בניסיון לברר כיצד הצליח להימלט מהבניין בלי להתגלות, והאם ייתכן כי פעל יחד עם אחרים שניצלו את המצב הקשה באזור. לדברי המשטרה, כל פרט קטן יכול להיות משמעותי בחקירה מסוג זה, והם מזמינים כל מי שיש לו מידע על האירוע לדווח על כך.

האירוע הטראגי שהתרחש בלוינסקי מזכיר לתושבי ישראל שוב ושוב כי גם בשעות משבר והתקפה ישנם כאלו שמנצלים את המצב לצורך פעולות פליליות. המקרה של הפורץ שביצע גניבה תוך כדי מתקפת טילים מעורר זעם בקרב תושבים ומבליט את הצורך באבטחה מוגברת, במיוחד בתקופות של מתיחות ביטחונית.

המשטרה מצדה קוראת לציבור להקפיד על אמצעי זהירות בסיסיים גם בשעת חירום, ולוודא כי כל דלת נעולה וכל פריט יקר ערך מוגן. "אנו מחויבים לעשות כל מאמץ להגן על התושבים, אך האחריות הראשונית היא לוודא שכל אחד פועל להבטחת הביטחון האישי שלו ושל משפחתו," אמר רב פקד כהן.


עוד בחדשות תל אביב

נגישות