המחבלים בזירת הפיגוע

טרור בלב יפו: 7 נרצחו בפיגוע ירי ברכבת הקלה

שני מחבלים חמושים פתחו באש ברכבת הקלה ובשדרות ירושלים ביפו, וגרמו למותם של שבעה בני אדם ולפציעתם של עוד 15. המחבלים נוטרלו על ידי כוחות הביטחון, והחקירה נמשכת


המחבלים בזירת הפיגוע
19

בערב טרור קשה בלב יפו, שני מחבלים פתחו באש לעבר נוסעים ברכבת הקלה ובהמשך ירו לעבר עוברי אורח בשדרות ירושלים, והותירו שבעה נרצחים ועוד 15 פצועים בדרגות פציעה שונות. הפיגוע, שאירע הערב (שלישי) בזמן תקופה של מתיחות ביטחונית גבוהה בישראל, זעזע את העיר תל אביב-יפו ואת המדינה כולה. כוחות הביטחון, שהגיבו במהירות, הצליחו לנטרל את שני המחבלים בזירה.

חקירה ראשונית של המשטרה העלתה כי שני המחבלים, מוחמד רגב וחסן תמימי, הגיעו לאזור במטרה לבצע פיגוע. הם עלו על קרון של הרכבת הקלה ביפו, ומיד לאחר עלייתם פתחו באש לעבר נוסעים תמימים. לאחר שהבחינו בעוברים ושבים רבים בשדרות ירושלים, יצאו מהקרון והמשיכו לירות ללא הבחנה לעבר הקהל. הירי הרצחני גרם למותם של שבעה בני אדם ולפציעתם של 15 נוספים, שהועברו לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים וולפסון בחולון ואיכילוב בתל אביב.

בין הפצועים פונו לבית החולים אנשים במצבים קשים: אחד מוגדר במצב אנוש, שישה נוספים במצב בינוני עד קשה, ואחרים במצב קל יחסית. מהמרכז הרפואי איכילוב נמסר כי הצוותים הרפואיים עושים כל שביכולתם לטפל בפצועים ולהעניק להם את הטיפול המיטבי.

למקום הגיעו כוחות ביטחון רבים, בראשם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב דני לוי, שהגיע לזירת האירוע במהירות עם בכירים נוספים במשטרה. המפכ"ל לוי התייחס לזירה ואמר: "אנחנו מטפלים באירוע קשה מאוד, כל קריאה וחשד נבדקים בזהירות. לא היה לנו כל מידע מוקדם על הפיגוע הזה, אך זהותם של המחבלים כבר ידועה לנו ואנו פועלים עם שירות הביטחון הכללי." נמסר כי כוחות גדולים מבצעים סריקות נרחבות בסביבה, במטרה לוודא שאין איום נוסף על הציבור.

בנוסף, מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר, שהגיע אף הוא לזירה, ציין כי פעילות מהירה של כוחות הביטחון, כולל מאבטחי הרכבת הקלה ויחידת סל"ע העירונית, הביאה לנטרול המיידי של המחבלים. "כשהמחבלים פתחו באש, הם נתקלו בתגובה מהירה של המאבטחים שהיו בזירה. כך נמנעו פגיעות נוספות בנפש," אמר עמר. כוחות הביטחון, בהם יחידות מיוחדות ומערכת הביטחון של תל אביב-יפו, ביצעו סריקות מקיפות באזור לאיתור חשודים נוספים.

חקירה נוספת העלתה כי המחבלים, מוחמד רגב וחסן תמימי, הגיעו מחברון. ידוע כי השניים היו קשורים לארגון הטרור חמאס ושהו בישראל ללא היתר חוקי. זהותם של המחבלים, שאושרה לאחר תחקיר בזירה ובדיקה ראשונית של שירות הביטחון הכללי, מחזקת את ההבנה שמדובר בפעילות טרור מתוכננת. גורמי ביטחון מעריכים כי הפיגוע התבצע כתגובה להקשר המתוח באזור, וכי המחבלים ביצעו את הפעולה כשליחים של ארגון הטרור.

הפיגוע ברכבת הקלה ביפו מהווה שינוי במאפייני הטרור המסורתי. זוהי מתקפה ישירה כנגד ציבור רחב שנעזר בתחבורה ציבורית במוקד עירוני מרכזי, המהווה חלק משגרת החיים של תושבי תל אביב-יפו והאזור. גורם בכיר במשטרה אמר כי "זהו ניסיון לזרוע פחד בלב האוכלוסייה תוך שימוש בנגישות שיש לתחבורה הציבורית." הרכבת הקלה, הנחשבת לאמצעי תחבורה זמין ומהיר, נתפסת כעת גם כנקודה פגיעה שדורשת אבטחה רבה יותר.

כוחות הביטחון פעלו בתיאום מרבי על מנת להשתלט על האירוע. מאבטחי הרכבת בשיתוף עם יחידת סל"ע (סיור ואבטחה עירונית) ומשטרת מחוז תל אביב היו הראשונים להגיב לאיום, ונטרלו את המחבלים בזירה. "ההכנה והתיאום הם חלק מרכזי מהתגובה המהירה," מסביר קצין בכיר בשירות הביטחון. "למרות הקושי והמורכבות של הפיגוע, התגובה המהירה מנעה פגיעות נוספות." כמו כן, צוותי משטרה ערוכים להמשך סריקות באזור ובתחנות הרכבת הסמוכות.

לאחר שהאיום נוטרל, צוותי מד"א פינו את הפצועים לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים הקרובים, תוך שמירה על סדר וארגון בזירה הכאוטית. הכוחות פועלים לוודא כי השקט והביטחון נשמרים בכל רחבי העיר, וכי אין איומים נוספים על הציבור.

הפיגוע הנוכחי עורר דאגה רבה בקרב תושבי תל אביב-יפו, שנמצאים במצב מתוח ממילא בעקבות העלייה בגל הטרור בשבועות האחרונים. תושבים רבים שהיו בקרבת מקום דיווחו על תחושות של חרדה ופחד כאשר שמעו את היריות, ואחרים נותרו המומים לנוכח האירוע הקשה. רבים חשו פחד עמוק מהעובדה שהפיגוע התרחש בלב המרחב הציבורי שבו הם נעים מדי יום.

"זה מפחיד בצורה בלתי רגילה," מספר יעקב, תושב תל אביב שנכח בסמוך לזירה. "אנחנו רגילים לחיות כאן בשקט, אבל כשפיגוע כזה מתרחש במקום כל כך מרכזי, זה מחזיר אותנו למציאות הקשה."

בעקבות האירוע, עיריית תל אביב-יפו ומשטרת מחוז תל אביב הכריזו על תוכניות לחיזוק הביטחון בתחנות הרכבת הקלה ובאזורים ציבוריים רגישים נוספים בעיר. המפכ"ל דני לוי הצהיר כי "נעשה כל שביכולתנו להגביר את האבטחה במקומות שבהם האזרחים שלנו זקוקים להגנה רבה יותר. המטרה היא להבטיח ביטחון לכל תושבי העיר והסביבה."

בהצהרה לתקשורת, גורמים בכירים הדגישו כי יישום צעדי הביטחון הנוספים יכלול פריסת כוחות נוספים בתחנות מרכזיות, שימוש באמצעי טכנולוגיה מתקדמים, וכן הידוק הפיקוח והאבטחה במקומות הומי אדם.

פיגוע הירי ביפו נחשב לאחד מאירועי הטרור הקשים שהתרחשו בעיר בשנים האחרונות, ומעלה חשש מפני המשך גל הטרור במדינה. שבעה נרצחים ו-15 פצועים הם התזכורת הכואבת למחיר שהמדינה משלמת על המאבק בטרור.

המהירות בתגובה של כוחות הביטחון והנחישות לסיים את האירוע במהירות מנעו פגיעות נוספות, אך האתגר נותר בעינו: כיצד להבטיח את ביטחון הציבור במרחבים הציבוריים שבהם כולם נעים מדי יום.


עוד בחדשות תל אביב

נגישות